zondag, januari 06, 2013

Gaspeldoorn



Nog altijd zonder internet. Dus zonder die immense bibliotheek uit de ruimte, maar gelukkig nog wel met de bibliotheek op de harde schijf van mijn laptop en de zachte schijf van mijn eigen hersenen. En ook nog de info uit de honderden, oude en nieuwe boeken die al mee verhuisd zijn naar ons Bretoens verblijf. Dus ook wat meer mijn eigen hersenen doorzoeken en weer bladeren in vergeten kruidenboeken. Zouden mijn hersenen en die boeken dat leuk vinden?  Dus ik lees in 'De bonte berm' uit 1979 over de rijke flora en fauna langs onze wegen. Over de gaspeldoorn schrijft de auteur Zonderwijk 'het heeft me reeds lang verbaasd dat deze plant niet meer bijvoorbeeld in de sector van het openbaar groen voor afscheiding wordt gebezigd. Een haag met deze planten zou sierlijk en tegelijkertijd ondoordringbaar zijn'.

Hier in Bretagne is de gaspeldoorn een veel voorkomende struik langs wegen en weilanden. Nu soms een lastig, stekelig onkruid voor de boeren, maar vroeger veel gebruikt als brandhout voor de kachels. Ze werden tot op de grond afgezaagd, in bussels (fagots) gebonden, een achttal dagen te drogen gelegd en dan konden ze blijkbaar al gestookt worden. Het gaf snel veel warmte en was vooral interessant om broodovens warm te stoken. Nog meer verwonderlijk is het feit dat deze stekelige struiken als dierenvoeding, vooral voor paarden, in gebruik geweest zijn en dat de planten daarvoor zelfs gekweekt werden.

https://sites.google.com/site/kruidwis/planten-van-a-tot-z/ulex-europaeus-gaspeldoorn

Geen opmerkingen: